banner
tilbake

ELSK
  - eit rocka blikk på Garborgs Haugtussa -

Ny musikk og nytt blikk på en gammel klassiker.
 

Da Barske Glæder Produksjoner valgte å gi et av de mest
kjente dikt-epos i norsk litteratur en rocka innpakning,
var det ikke tilfeldig.  Arne Garborg er et navn de fleste av
oss forbinder med lange og kjedelige norsktimer.  Vi ville
vise at han er noe mer ...

Garborg var en opprører.  Han skrev om de svakeste og
laveste på rangstigen.  Han skrev om ungdommens
galskap, om retten til å ta sine egne valg.  Vi ville spille
"Haugtussa" for et urbant publikum uten forankring i
nynorsk språkform, og med et stigmatisert bilde av dikteren.
Vi ville møte folk på steder der de ikke forventet seg "seriøs
kultur".  Sammen med pilsen og røyken (dette var før
røykeloven ...)
skulle de få en eventyrlig reise de sent
ville glemme.


Teaterkonsert.

LINK TIL KLIPP PÅ YOUTUBE

    Janne Langaas og Mathias Eckhoff  

Forestillingen hadde premiere på Smuget
mandag 15. oktober 2001.

En mannlig og en kvinnelig sanger/skuespiller
sammen med et fire mann stort rockeband presenterer
en helt unik rockekonsert
med alt det innebærer av lys og lyd.
Musikken er spesialkomponert, det serveres med enn
20 nyskrevne låter.
Men det er ordet og historien som står i fokus.

Du skal velge å leve som et helt menneske!
Du skal tørre å ta dine egne valg!

 
Å heller vil eg med augo sjå,
enn dauv og blind gjennom verdi gå
og ikkje det sanne skjilja!


regi: Eirik Nilssen Brøyn
idé og dramaturgi: Janne Langaas
komponist: Svein Gundersen
vokalister: Mathias Eckhoff
                   Janne Langaas
Musikalsk ansvarlig: Øyvind Kristiansen



Forestillingen er støttet av
Garborgåret 2001
Institusjonen Fritt ord
Fond for lyd og bilde
Fond for utøvende kunstnere
Oslo kommune og
Norsk skuespillerforbund.







                Janne Langaas
                                                                                                foto: A. Langaas
        På 1800-tallet skildret Garborg flukten
    fra realitetene
som et møte
med underverdenen. 
Idag kaller vi denne
flukten dop
- enten helt konkret,
 eller i mer aksepterte
former
som ekstremsport
 og arbeidsnarkomani.

  Veslemøy kunne valgt
å bli hos djevelen

og trodd på evig lykke.
  Men hun innser at det

er viktig å leve sitt egent liv,
  og at flukt
ikke løser noen problemer.